Informace od zdravotní sestry

HLAVNÍ STRÁNKA

  

NEMOC DNA

  

HEMOROIDY

  

ODVODNĚNÍ ORGANISMU

  

LÁZNĚ

  

Jsou zdravá umělá sladidla?

Umělá sladidla nabízejí sladkou chuť bez kalorií, takže mohou efektivně pomoci při hubnutí. Průměrná dávka rafinovaného cukru má 150 kalorií, kdežto stejné množství umělých sladidel neobsahuje žádné kalorie. Umělá sladidla jsou účinná v boji proti obezitě, metabolickému syndromu, diabetu a všem rizikovým faktorům srdečních chorob. Snížení kalorií pomáhá k dosažení a udržení si zdravé tělesné hmotnosti. Zároveň se tím předchází srdečním onemocněním a cukrovce.

Srovnání sladidel

Nejčastěji používaná a bezpečná umělá sladidla jsou sacharin, acesulfam, aspartam, neotam a sukralóza. Mezi vhodná sladidla patří i stevia. Lidský mozek však reaguje na sladidla velmi složitě. Tyto výrobky mohou mít vliv na změnu chuti k jídlu, a tak mohou umělá sladidla způsobit ztrátu důležitých živin z jiných zdrojů. Umělá sladidla jsou mnohem silnější než rafinované cukry, stačí minimální množství umělých sladidel, aby bylo dosaženo potřebné sladké chuti. Nadměrné užívání umělých sladidel často způsobuje omezení tolerance chutí. To znamená, že lidé používající umělá sladidla pak nevyhledávají potraviny s méně intenzivní sladkou chutí, jako je například ovoce a zelenina. Zelenina jim připadá jako nechutná potravina. Jinými slovy, používání umělých sladidel může být příčinou vyřazení potravin, které jsou zdravé a vysoce výživné a musí být v našem jídelníčku bohatě zastoupeny.

Definice bezpečnosti umělých sladidel

Umělá sladidla sama o sobě by neměla být příčinou rakoviny. Ale existují jiné potvrzené zdravotní problémy – může dojít k onemocnění aterosklerózou, metabolickým syndromem, diabetem druhého typu.

Cukr

Cukr je ve své přirozené formě obsažen v ovoci. Potraviny, které mají být vysoce výživné a nutričně bohaté, obsahují také spoustu cukru (nejlepší jsou ty, které mají vysoký obsah vlákniny a nízké zatížení glykemie). Nadměrná spotřeba cukru však rychle zvyšuje hladinu glukózy v krvi a hladiny inzulínu. Také zvyšuje triglyceridy, mediátory zánětlivosti a kyslíkové radikály, vzniká tedy riziko onemocnění cukrovkou, kardiovaskulárními a jinými chronickými onemocněními.

Autor: © Jakub Vinš
Foto:
© User123456789

odkaz na článek

. Jsou zdravá umělá sladidla? [online]. ČeskéNemoci.cz, . .



přidejte sem svůj komentář

Něco Vám není jasné? Zeptejte se na to ostatních. Určitě Vám pomohou.
K zeptání použijte tento formulář.


Nadpis
Jméno
E-mail
Komentář

Všechna políčka formuláře je třeba vyplnit!
E-mail nebude nikde zobrazen.

Připojit fotku

přehled komentářů
K článku zatím nebyl napsán žádný komentář.

ODBORNÁ ZPŮSOBILOST

Článek byl zkontrolován zdravotní sestrou Mgr. Světluší Vinšovou.

Napsal Bc. Jakub Vinš

Tento nástroj neposkytuje zdravotní poradenství. Viz další informace.

Lidé také čtou

ČeskéNemoci

O nás

Kontakt

Ochrana osobních údajů a cookies

SiteMAP

RSS

NABÍDKA OBCHODU