Jsou zdravá umělá sladidla?


Facebook Twitter Pinterest Google + email tisk

Poradna

Zveřejněno dne 7.6.2013


Umělá sladidla nabízejí sladkou chuť bez kalorií, takže mohou efektivně pomoci při hubnutí. Průměrná dávka rafinovaného cukru má 150 kalorií, kdežto stejné množství umělých sladidel neobsahuje žádné kalorie. Umělá sladidla jsou účinná v boji proti obezitě, metabolickému syndromu, diabetu a všem rizikovým faktorům srdečních chorob. Snížení kalorií pomáhá k dosažení a udržení si zdravé tělesné hmotnosti. Zároveň se tím předchází srdečním onemocněním a cukrovce.

Srovnání sladidel

Nejčastěji používaná a bezpečná umělá sladidla jsou sacharin, acesulfam, aspartam, neotam a sukralóza. Mezi vhodná sladidla patří i stevia. Lidský mozek však reaguje na sladidla velmi složitě. Tyto výrobky mohou mít vliv na změnu chuti k jídlu, a tak mohou umělá sladidla způsobit ztrátu důležitých živin z jiných zdrojů. Umělá sladidla jsou mnohem silnější než rafinované cukry, stačí minimální množství umělých sladidel, aby bylo dosaženo potřebné sladké chuti. Nadměrné užívání umělých sladidel často způsobuje omezení tolerance chutí. To znamená, že lidé používající umělá sladidla pak nevyhledávají potraviny s méně intenzivní sladkou chutí, jako je například ovoce a zelenina. Zelenina jim připadá jako nechutná potravina. Jinými slovy, používání umělých sladidel může být příčinou vyřazení potravin, které jsou zdravé a vysoce výživné a musí být v našem jídelníčku bohatě zastoupeny.


Definice bezpečnosti umělých sladidel

Umělá sladidla sama o sobě by neměla být příčinou rakoviny. Ale existují jiné potvrzené zdravotní problémy – může dojít k onemocnění aterosklerózou, metabolickým syndromem, diabetem druhého typu.

Cukr

Cukr je ve své přirozené formě obsažen v ovoci. Potraviny, které mají být vysoce výživné a nutričně bohaté, obsahují také spoustu cukru (nejlepší jsou ty, které mají vysoký obsah vlákniny a nízké zatížení glykemie). Nadměrná spotřeba cukru však rychle zvyšuje hladinu glukózy v krvi a hladiny inzulínu. Také zvyšuje triglyceridy, mediátory zánětlivosti a kyslíkové radikály, vzniká tedy riziko onemocnění cukrovkou, kardiovaskulárními a jinými chronickými onemocněními.

Autor: © Jakub Vinš
Foto:
© User123456789

odkaz na článek

. Jsou zdravá umělá sladidla? [online]. ČeskéNemoci.cz, . .




Facebook Twitter Pinterest Google + email tisk
přidejte sem svůj komentář

Nenašli jste zde přesně to, co jste hledali? Zeptejte se na to ostatních. Určitě Vám pomohou.
Ke svému dotazu použijte tento formulář.


Jméno
E-mail
Nadpis
Komentář
Všechna políčka formuláře je třeba vyplnit!
Připojit fotku
přehled komentářů
K článku zatím nebyl napsán žádný komentář.

zajímavé články
klíčová slova
srovnání sladidel bezpečnost cukr