Informace od zdravotní sestry

HLAVNÍ STRÁNKA

  

NEMOC DNA

  

HEMOROIDY

  

ODVODNĚNÍ ORGANISMU

  

LÁZNĚ

  

Tloustnutí po hysterektomii

Napsala Mgr. Marie Svobodová

Poslední revize:

Zvýšení hmotnosti po hysterektomii je častou obavou žen. Pravdou je, že přibývání na váze po hysterektomii způsobuje pooperační psychický stav ženy. Operace hysterektomie jako taková nezpůsobuje ani nečiní ženu náchylnější k nárůstu hmotnosti. Za nárůst hmotnosti může spíše to, co se děje během a po zotavení po hysterektomii. Děje se to velmi často a přispívá to ke zbytečnému nárůstu hmotnosti. Přečtěte si nyní o tom, jak předejít přírůstku hmotnosti po operaci hysterektomie dietou, cvičením, režimovými opatřeními a emocionální podporou. Pokud dokážete začlenit tyto 4 jednoduché strategie do své pooperační domácí rutiny, s větší pravděpodobností se vyhnete přírůstku hmotnosti po hysterektomii a/nebo jej lépe překonáte. Soustředění na zdravé stravování a rozumné cvičení může mít přínos pro zlepšení vašeho celkového zdraví a dlouhodobé pohody.

Příčiny tloustnutí po hysterektomii

Za zvýšení hmotnosti po hysterektomii obvykle může:

  • Omezený pohyb;
  • Více jídla;
  • Nuda;
  • Osamělost;
  • Více času tráveného doma;
  • Konzumace jídla proto, abyste se cítila lépe nebo zmírnila stres;
  • Strach z opětovného zahájení cvičení;
  • Zmatky ohledně možností bezpečného cvičení.

Tloustne se po hysterektomii?

Při hysterektomii nejsou odstraněny vaječníky, ale jen děloha, a proto neexistuje žádný přímý vliv na hladinu estrogenu a tím na tělesnou hmotnost ženy. Zvýšení hmotnosti po hysterektomii může být pravděpodobnější, když je hysterektomie kombinována s odstraněním vaječníků (ooforektomie), protože pak dochází ke sníženým hladinám estrogenu.

výběr z naší tvorby

Zdravá strava po hysterektomii

Zdravá strava je jeden ze způsobů, jak předejít tloustnutí po hysterektomii.

Během zotavování po hysterektomii je životně důležitá zdravá strava. Strava zahrnuje vše, co jíte a pijete po operaci. Během rekonvalescence po operaci tělo potřebuje dobrou výživu pro hojení, zotavení a imunitní funkce. Rekonvalescence po hysterektomii nedovoluje dostatek pohybu a vynakládá se tak mnohem méně energie než obvykle, takže některé ženy jsou náchylnější k přibírání na váze.

Zhojení vaší vnitřní rány po hysterektomii trvá až 3 měsíce. Během této doby se vše, co jíte a pijete, započítává mezi živiny, které podporují regeneraci. Rozhodně v tuto dobu tedy není čas šetřit na výživě nějakou drastickou dietou. Zdravé stravování pro udržení hmotnosti a hubnutí po operaci vyžaduje následující:

  • Hojení tkání vyžaduje bílkoviny, železo, zinek a vitamín C;
  • Nejlepší výživné pooperační jídlo je libové maso a listový salát plus jahody, plátky pomeranče a borůvky;
  • Vejce a ryby mají vysoký obsah bílkovin nutných pro pooperační hojení;
  • Nízkotučné mléčné potraviny podporují regeneraci a pomáhají udržet hmotnost;
  • Vyzkoušejte ovocné smoothie vyrobené z nízkotučného mléka a nízkotučného jogurtu.

Vláknina je důležitá pro udržení dobrého stavu střev.

Po operaci je třeba se vyvarovat zácpy a namáhání při vyprazdňování. Sacharidům, jako jsou koláče, sladké muffiny, sušenky a pečivo, byste se měli vyhýbat nebo je omezit na minimum. Chcete-li udržet zdravé pohyby střev, měkkou stolici a vyhnout se zácpě, jezte:

  • Celozrnné pečivo s proteinovou polevou;
  • Celozrnné cereálie s nízkotučným mlékem;
  • Hnědou rýži;
  • Těstovinové saláty;
  • Zeleninovou polévku, která je výživná varianta s nízkým obsahem tuku;
  • Ovoce a zeleninu zejména na svačiny.

Vyhýbejte se potravinám s vysokým obsahem tuků a cukrů.

Když tělo přemění tyto potraviny na tuk, dochází k plýtvání cennými vitamíny. Mezi nízkotučné potraviny patří:

  • Nízkotučné mléko a jogurt;
  • Šetrné používání oleje při vaření a v dresincích;
  • Žádné tučné pomazánky na chlebu.

Pijte hodně vody.

Voda pomáhá vláknině udržet zdravé pohyby střev po hysterektomii. Většina žen potřebuje denně vypít přibližně 2 litry vody. Některé ženy mohou mít z různých zdravotních důvodů omezenou spotřebu tekutin a musí se řídit radou jejich lékařů. Vyhněte se alkoholu a pokud chcete sladké pití, vyberte si pití limonád, bylinných čajů nebo nápojů s nízkým obsahem joulů.

Užitečné dietní tipy, jak se vyhnout nárůstu hmotnosti po hysterektomii:

  • Naplánujte si jídelníček ještě před operací, abyste měli k dispozici výživné jídlo, až budete doma po operaci;
  • Vyhněte se svačinám před operací;
  • Vyhněte se konzumaci zbytečných prázdných kalorií ve sladkých nápojích a alkoholu;
  • Buďte k sobě upřímní ve všem, co vložíte do úst – každý kousek se počítá;
  • Připravte si zmražená zdravá jídla pro případ, že se nebudete cítit dobře na vaření.

Pokud pro vás nakupuje někdo jiný, mějte předem napsaný seznam předem naplánovaných zdravých potravin, protože se po návratu domů možná nebudete cítit dobře na plánování svého jídelníčku.

Cvičení po hysterektomii

Cvičení je další ze způsobů, jak předejít tloustnutí po hysterektomii.

Pravidelné zdravé cvičení během zotavení po hysterektomii může minimalizovat ztrátu kondice a omezit další nežádoucí vedlejší účinky hysterektomie. Cvičení může také pomoci emocionální pohodě. Cvičení pro zotavení po hysterektomii není nikdy zaměřeno na úbytek hmotnosti. Vhodné cvičení je součástí holistického přístupu k péči o své tělo, který zahrnuje vyhýbání se zbytečnému nárůstu hmotnosti po hysterektomii.

Bezpečné a zdravé cvičení po hysterektomii se obvykle skládá z:

  • Pokračování ve cvičeních poskytovaných v nemocnici, včetně: hlubokého dýchání, tréninku krevního oběhu a cvičení mobility na lůžku.
  • Pravidelná rychlá chůze po dobu prvních 6-8 týdnů po operaci podle pokynů vašeho lékaře.
  • Když dostanete lékařský souhlas, abyste po hysterektomii znovu zahájili všeobecné fitness cvičení, pak mohou být tréninky postupně zaměřeny více na hubnutí.

výběr z naší tvorby

Vytvořte si zdravý denní režim

Až se budete cítit dostatečně dobře, zkuste si naplánovat a zavést jednoduchý domácí režim. Mít určitou formu rutiny může pomoci vyhnout se nudě a přejídání.

Vaše rutina může být obecnou představou o pořadí vašich denních činností od sprchování, jídla, domácího cvičení a odpočinku. Buďte flexibilní ve své rutině, protože nastanou dny, kdy se budete cítit unavení a budete potřebovat více odpočinku než obvykle.

Naplánujte si denní aktivity

Naplánujte si různé vhodné aktivity pro vaše brzké uzdravení. Mít připravené některé základní odpočinkové aktivity vám může pomoci zůstat zaneprázdněná a vyhnout se nárůstu hmotnosti po hysterektomii a umožní vám odpočívat a zotavit se. Zde je výčet oblíbených odpočinkových aktivit:

  • Čtení (navštivte místní knihovnu před operací nebo se zásobte časopisy, které ráda čtete);
  • Sledování filmů;
  • Poslech hudby;
  • Vyšívání / lehké šití;
  • Posezení na zahradě;
  • Uspořádání fotografií;
  • Luštění křížovky nebo puzzle.

Získejte emocionální podporu

Kontakt s přáteli a rodinou vám může poskytnout emocionální podporu a společnost, zvláště pokud se cítíte trochu špatně. Přátelé a rodina budou pokračovat ve svém rušném životě a nemusí vždy rozumět tomu, jak se cítíte po hysterektomii. Kontakt s přáteli možná stojí za to plánovat až týden po operaci, až se budete cítit dostatečně dobře. Prospěšné může být zvednout telefon a popovídat si nebo zorganizovat krátký výlet, když se budete cítit dostatečně dobře.

odkaz na článek

. Tloustnutí po hysterektomii [online]. ČeskéNemoci.cz, . .



přidejte sem svůj komentář

Něco Vám není jasné? Zeptejte se na to ostatních. Určitě Vám pomohou.
K zeptání použijte tento formulář.


Nadpis / Dotaz
Jméno
E-mail
Sdělení

Všechna políčka formuláře je třeba vyplnit!
E-mail nebude nikde zobrazen.

Připojit fotku

přehled komentářů
K článku zatím nebyl napsán žádný komentář.


Zajímavé články

ČeskéNemoci

O nás

Kontakt

Ochrana osobních údajů a cookies

SiteMAP

RSS