Vitamín E


Facebook Twitter Pinterest Google + email tisk

Léky a léčivé byliny

Zveřejněno dne 10.5.2016


Vitamín E patří mezi vitamíny rozpustné v tucích. Pokud chcete zvýšit jeho vstřebávání v těle, je dobré současně s ním přijímat i mastné kyseliny. Vitamín E se řadí mezi významné antioxidanty, což znamená, že zabraňuje vzniku nebezpečných volných radikálů utvářejících se při metabolických procesech v těle. Napomáhá správné činnosti nervového systému. Přispívá k plodnosti.

Význam vitamínu E

Vitamín E obsahuje několik podobných látek se stejným účinkem. Říká se jim také tokoferoly. Jsou obsaženy v některých potravinách, například v obilných klíčcích, v luštěninách, ve vejcích, v zelenině. Hrají důležitou funkci v procesu přeměny bílkovin, sacharidů a tuků, jakož i při regulaci obsahu tekutin v těle. Velkou pomoc poskytují oslabenému organismu v rekonvalescenčním období, protože podporují regeneraci buněk. Vitamín E rovněž blahodárně působí na nervovou soustavu, na sexuální výkonnost, omlazuje pleť a vlasy. Je skvělým prostředkem na rozšiřování cév, navíc má močopudné (diuretické) účinky a je vhodný i na snižování krevního tlaku. Při hojení ran zabraňuje tvorbě hrubých jizev. Obzvláště důležitý je vitamín E jako antioxidant, což znamená, že chrání organismus před volnými radikály. Při kardiologických výzkumech bylo zjištěno, že vitamín E podaný během srdečního záchvatu nebo těsně po něm může uchránit srdeční sval před dalším poškozením. Účinný je také při onemocnění plic, dále může pomoci i lidem trpícím Parkinsonovou chorobou, protože zmírňuje nepříjemné příznaky této nemoci, projevující se svalovými záškuby. Velmi důležitý je tento vitamín i jako preventivní prostředek proti spontánním potratům. A pokud chtějí kulturisté dosáhnout náležitého růstu svalové hmoty, musí bezpodmínečně zvýšit přijímanou dávku vitamínu E. Ten také zlepšuje svalový výkon a oddaluje moment únavy.

Vitamín E působí také preventivně proti šedému zákalu a zpomaluje proces stárnutí. Kromě toho odstraňuje únavu a je důležitý pro správné fungování imunitního systému. Právě vlivem nedostatku vitamínu E v těle dochází ke snížení naší obranyschopnosti. Dlouhodobý nedostatek tohoto vitamínu může vést k poruchám plodnosti.


V čem je vitamín E

Mezi zdroje vitamínu E patří olej (slunečnicový, sójový, olej z pšeničných a kukuřičných klíčků), ořechy, semena (lněná, sezamová, slunečnicová, mák), ovesné vločky, listová zelenina.

Pokud tak nemáte ve stravování zastoupené alespoň částečně tyto nejbohatší zdroje vitamínu E, může se stát, že jej bude mít tělo nedostatek. Proto máte možnost doplnit vitamín E i prostřednictvím doplňků stravy.

Vitamín E v potravinách

Vitamín E obsahují především tuky a živočišné produkty. Najdeme ho v olejích, mléce, bílém i červeném mase savců, ale také v burských oříšcích, sójových bobech, luštěninách a listové zelenině. Bohatým zdrojem je například špenát nebo kadeřávek. Vitamín E dále obsahují vejce, obilné klíčky, skořápkové plody a švestky.


Předávkování

Předávkování vitamínem E má obvykle za následek zhoršené vstřebávání vitamínu K, což může v delším časovém horizontu vést k poruchám srážlivosti krve, silnému menstruačnímu krvácení, odvápňování kostí a osteoporóze. Předávkování vitamínem E z potravin však nehrozí, k tomu může dojít pouze vlivem nadměrné a dlouhodobé konzumace doplňků stravy.

Nežádoucí účinky

Vitamín E by se neměl podávat při přecitlivělosti, dále při vysokém riziku uvolnění krevních sraženin, v prvních třech měsících těhotenství a u dětí do 3 let. Snášenlivost vitamínu E je dobrá, pouze při dlouhodobém užívání nebo při vysoké dávce mohou vzniknout zažívací obtíže, únava, slabost a bolesti hlavy. Podávání vysokých dávek vitamínu E může mít za následek zhoršenou poruchu srážlivosti krve, která je vyvolaná nedostatkem vitamínu K. Při správném dávkování nejsou interakce známy. Při současném podávání železa se však potřeba vitamínu E zvyšuje. Opatrnosti je zapotřebí při podávání dětem mladším 12 let a u osob, které používají perorálně podávané přípravky proti krevní srážlivosti, a u žen s dlouhodobým užíváním antikoncepčních přípravků. Při výskytu nežádoucích účinků se poraďte s lékařem. Při současném používání přípravků s vitamíny nebo s minerály je také nutná konzultace s lékařem.

Za doporučený minimální denní příjem se považuje 10–20 mg vitamínu E. Terapeuticky je však obvyklá denní dávka pro dospělé jedince vyšší, a to 200–400 mg vitamínu E. U dětí je perorální dávka 5–10 mg denně, je však lépe podávání tohoto vitamínu u dětí konzultovat s lékařem. Dávkování v těhotenství a v období kojení určuje lékař.


Recept na domácí mast s vitamínem E

Pleťové krémy s obsahem vitamínu E se běžně používají v kosmetice. Tak proč si je nevytvořit doma?

Postup: Nalijte do mísy šálek čerstvého gelu z aloe vera a přidejte kapsli vitamínu E nebo jednu lžičku roztoku vitamínu E. Přidejte polévkovou lžíci sójového lecitinu, který je k dispozici v obchodech se zdravou výživou nebo na internetových stránkách, a důkladně promíchejte. Nalijte směs včelího vosku a oleje k ostatním přísadám v míse. Přidejte ¼ šálku jojobového oleje ze sladkých mandlí a celou směs důkladně promíchejte. Přidejte tři až pět kapek svého oblíbeného esenciálního oleje, například ylang ylang, santalové dřevo nebo levandule, a opět důkladně promíchejte. Nalijte směs do plastové nebo skleněné nádoby, pevně ji uzavřete a uložte v lednici po dobu tří měsíců.

Autor: © svevi
Foto:
© meda

odkaz na článek

. Vitamín E [online]. ČeskéNemoci.cz, . .




Tento článek si během posledních třiceti dnů přečetlo 7 lidí.



Facebook Twitter Pinterest Google + email tisk
přidejte sem svůj komentář

Nenašli jste zde přesně to, co jste hledali? Zeptejte se na to ostatních. Určitě Vám pomohou.
Ke svému dotazu použijte tento formulář.


Jméno
E-mail
Nadpis
Komentář
Všechna políčka formuláře je třeba vyplnit!
Připojit fotku
přehled komentářů
K článku zatím nebyl napsán žádný komentář.

zajímavé články
zaměření článku
klíčová slova
vitamín e tokoferol olej zákal imunita výkon zdroje příjem kosmetika