Bylinky na spaní


Facebook Twitter Pinterest Google + email tisk

Léky a léčivé byliny

Zveřejněno dne 30.9.2013


Klidný a zdravý spánek – to je určitě sen každého z nás. Někdy ale nestačí, že je naše ložnice taková, jaká má být: velká, tichá a dobře vyvětraná. I za takovýchto podmínek se nám může stát, že se usnout nedaří. Není nic snazšího než sáhnout po prášku na spaní. Co ale zkusit starý osvědčený recept našich babiček a vzít si na pomoc bylinky?

Mučenka

Mučenka (Passiflora L.) je rod vytrvalých, většinou popínavých bylin, ale také keřů z čeledi mučenkovitých. Většina z nich se vyznačuje nápadnými pravidelnými květy neobvyklých tvarů i barev (například Pasiflora racemosa vytváří hrozny červených poupat, která po jednom rozkvétají do asi 10 cm velkých, jasně červených květů). Najdeme ale i druhy s květy zcela nenápadnými (například Passiflora suberosa má nejvýše 2 cm velké květy zelené barvy). Květy vyrůstají z paždí listů a kvetou obvykle jen jeden den. Jejich počet je výrazně závislý na tom, jak se rostlině daří – v ideálních podmínkách není výjimkou, že z paždí listu vyrostou květy hned dva, nebo i čtyři. Poupata je rostlina schopna vytvořit i na úponkách, kterými se přidržuje opory. Celý rod obsahuje přibližně 520 druhů, mučenka modrá se pěstuje po celém světě, v teplejších krajích jako okrasná, jinde jako pokojová rostlina, mučenka jedlá se pěstuje v subtropech kvůli plodům (bobulím).

Význam

Mučenky jsou nejenom okrasné rostliny, ale používají se i v potravinářství a medicíně. Plody řady mučenek jsou jedlé, nejznámější je maracuja (Passiflora edulis) nebo granadilla (Passiflora lingualis). Mezi další známé jedlé druhy patří Passiflora alata, Passiflora quadrangularis, Passiflora laurifolia (známá jako vodní citrón) nebo Passiflora maliformis – jeden z jejích několika lidových názvů by se dal přeložit jako sladká tykev. Aromatické plody se zpracovávají do šťáv, džusů nebo marmelád – často ve směsi s jiným ovocem (multivitamíny). Najdete je například i v ovocných jogurtech a podobně. V lécích se používají pro svoje mírně analgetické, sedativní a spasmolytické účinky (například kombinované fytofarmakum Novo-Passit se používá na léčbu neurotických příznaků). Dále se využívají jako chuťové korigens.


Bylinky a spaní

Kozlík lékařský

Jednou z bylinek, jejíž výtažek se objevuje poměrně často, je kozlík lékařský. Kozlík je rostlina odedávna používaná v lidovém léčitelství pro řešení poruch spánku. Účinná látka kyselina valerenová přímo zasahuje do metabolismu kyseliny aminomáselné, což je látka zodpovědná za navození spánku. Navíc zkracuje dobu usínání. Kozlík lékařský (Valeriana officinalis), zvaný též valerián, je víceletá rostlina dorůstající až do výšky 1,5 m, má bílé až bleděrůžové květy a roste v Evropě. Kozlík má uklidňující a uvolňující účinky, zmírňuje svalové napětí a podráždění a celkově uklidňuje nervový systém. Působí nejen proti nespavosti, ale i přepracovanosti či migréně a navozuje příjemnou rovnováhu organismu. Je třeba ovšem dávat pozor na to, že jeho uklidňující účinky mohou vést ke zpomalení reakcí.

Chmel otáčivý

Další často využívanou léčivou rostlinou je chmel. Chmel otáčivý (Humulus lupulus) je ovíjivá dvoudomá bylina rostoucí až do výšky 6 m, rozšířená po celé Evropě. Chmel se užívá již odpradávna, plnili se jím například polštáře s cílem vyvolat spánek. Doporučoval se také jako mírné sedativum. Chmel obsahuje silice, vitamíny skupiny B a hlavně vysoké procento hořčin. Právě hořčiny a silice uklidňují stavy podráždění a nervozity a vyvolávají spánek. Chmel tak působí proti mírné nespavosti, uvolňuje napětí a zmírňuje nervovou podrážděnost. Navíc také podporuje trávení. Jeho účinnými látkami jsou určité druhy flavonoidů se sedativními a relaxačními účinky. Často se objevuje především v kombinaci s kozlíkem. K lepšímu spánku přispívá také L-theanin, což je hlavní volná aminokyselina obsažená v zeleném čaji. Má relaxační účinky a příznivě ovlivňuje kvalitu spánku. Omezuje probouzení během noci, eliminuje vznik „nočních můr“ a přináší výraznější pocit odpočinku po probuzení.

Třezalka tečkovaná

Třezalka tečkovaná (Hypericum perforatum) je keříkovitá vytrvalá rostlina dorůstající výšky až 1 m. Má žluté květy. Je rozšířená v Evropě, Severní Americe a Asii. Je zřejmě nejznámějším a nejrozšířenějším přírodním antidepresivem. Třezalka zmírňuje mírné formy deprese, zlepšuje náladu, snižuje úzkost, apatii a nespavost. Působí proti sklíčenosti, nervové podrážděnosti, hysterickým záchvatům i melancholii. Je ale důležité vědět, že není vhodné užívat přípravky s třezalkou v době těhotenství a kojení, při poškození ledvin, jater a při užívání léků na srdce. Také slunění není při užívání přípravků s třezalkou doporučováno. Rovněž pacienti užívající léky ze skupiny antidepresiv nesmí třezalku užívat, protože může dojít k ovlivnění účinku léku.

Meduňka lékařská

Často se v přípravcích objevuje výtažek z meduňky lékařské. Jako lék se využívala meduňka již ve středověku. Obsahuje silici, která má zklidňující účinky při stavech úzkosti. Rovněž nať mučenky vykazuje účinky zklidňující, navozující spánek. Mučenka navrací duševní rovnováhu a pohodu. Zklidňující účinek často například v čajových směsích doplňují silice z levandule a mateřídoušky.

Oves setý

Posiluje nervový systém a ulevuje od bolesti. 1 šálek ovesného čaje napomáhá k odstranění občasné nespavosti a snižuje emocionální napětí, stavy úzkosti a menopauzální symptomy.

Heřmánek

Také tato bylina má uklidňující účinky na nervový systém. Kromě příznivých účinků na spánek pomáhá na uvolnění zažívacího systému žaludku, proti vředům a žaludečním křečím. Šálek heřmánkového čaje také dokáže utišit večerní pálení žáhy a poruchy trávení.


Byliny jako prostředek relaxace

Tak jako většina ostatních přírodních léčiv ani bylinky „na spaní“ nenabízejí rychlé a snadné řešení, tedy okamžitý odchod do říše snů. Jejich účinky na organismus jsou mnohem mírnější a slabší než u jakýchkoli synteticky vyráběných léků. Mohou nám tedy posloužit spíše tehdy, když si chceme dopřát trochu kvalitní relaxace. V případě vážnějších a dlouhodobých problémů se spánkem je vhodná konzultace s lékařem.

Bylinný polštářek pro dobré spaní

Zázračné a léčivé bylinky se odedávna používaly do čajů, odvarů, mastí, ale také jako přísada do polštářů. Ideální jsou pohankové polštáře, které se formují ve tvaru vaší páteře a přesně se přizpůsobí tíze vaší hlavy. Zabraňují bolestem páteře tím, že na ni netlačí. A protože jsou polštáře určeny především ke spaní, není nic lepšího než pohankové polštáře s bylinkami, které mají na spánek i usínání blahodárný vliv. Účinek těchto polštářů lze navíc zvýšit jejich nahříváním. Jestli tedy chcete příjemně usínat, pořiďte si polštářek z pohankových slupek, který nejenom příjemně hřeje, ale také se na něm krásně leží a sní. Polštáře s náplní z pohanky a bylinek vám zajistí nejenom tolik toužebné klidné spaní, ale i svěží pocit po ránu. Nebudete se cítit rozlámaní ani nevyspalí a díky příznivým účinkům bylinek bude jistojistě utlumeno i vaše a cizí chrápání. Vzhledem k tomu, že chrápání někoho druhého nám vážně narušuje klidný spánek, to za pokus určitě stojí! Příznivé účinky pohanky: odstraňuje nespavost a podporuje klidné spaní, působí proti bolestem záhlaví a krční páteře, působí antidepresivně, pomáhá při bolestech v oblasti očí, zubů a dutiny ústní, pomáhá lidem, kteří trpí migrénami. Bylinkový polštář si můžete koupit nebo si ho jednoduše vyrobit sami. Stačí zabalit sušené bylinky do gázy a vložit do povlaku polštáře. Pro klidné spaní je pak nejlepší směs složená z bazalky, majoránky, tymiánu, rozmarýnu, koriandru, kopru, máty, levandule a heřmánku. Dále si lze připravit směs ze šesti bylin: levandule, máty peprné, heřmánku římského, dobromyslu, mateřídoušky a meduňky, které mají tu výbornou vlastnost, že dokážou zklidnit váš organismus a navodit opravdu klidný spánek. Byliny pěkně provoní nejenom celou postel, ale i ložnici. Pohankové polštáře je také vhodné používat během těhotenství, kde je klidný spánek „pro dva“ velice důležitý.


Čaj na spaní / čaj proti nespavosti – složení

  • chmel šištice (Strobilus humuli lupuli)
  • majoránka nať (Herba majoranae)
  • mák vlčí květ (Flos rhoeados)
  • meduňka nať (Herba melissae)
  • prvosenka květ (Flos primulae)
  • třezalka nať (Herba hyperici)

Tipy na kvalitní spánek

  • pravidelný spánek
  • nikdy nechodit spát přes den
  • větrání pokoje
  • klid a tma v pokoji
  • sex
  • příjemné prostředí
  • kvalitní postel a matrace
  • pravidelný pohyb
  • vyvážená strava
  • pitný režim
  • žádný alkohol
  • umění relaxace
  • nemyslet při usínání na problémy či plány
  • žádná noční práce
  • pozor na některé léky

Autor: © Jakub Vinš
Foto:
© Juanedc

odkaz na článek

. Bylinky na spaní [online]. ČeskéNemoci.cz, . .




Tento článek si během posledních třiceti dnů přečetlo 7 lidí.



Facebook Twitter Pinterest Google + email tisk
přidejte sem svůj komentář

Nenašli jste zde přesně to, co jste hledali? Zeptejte se na to ostatních. Určitě Vám pomohou.
Ke svému dotazu použijte tento formulář.


Jméno
E-mail
Nadpis
Komentář
Všechna políčka formuláře je třeba vyplnit!
Připojit fotku
přehled komentářů
K článku zatím nebyl napsán žádný komentář.

zajímavé články
zaměření článku
klíčová slova
mučenka bylinné čaje na spaní a vonné polštářky pro klidný spánek tipy na spaní a tinktura